فروشگاه قماش علی کریمی ( پارچه فروشی )

همه چیز درباره پارچه

طی دهه ۷۰ و پس از اتمام دوران جنگ و آغاز دوران سازندگی، اغلب بخشهای اقتصادی به سمت رشد و توسعه حركت كردند.
صنعت نساجی و زیرمجموعه آن كه بازار پارچه را نیز شامل می شود همپای این تحولات رشد قابل توجهی را تجربه كرد، به طوری كه كسب و كار در این بخش به یكی از پردرآمدترین حرف تبدیل شد و اشتغالزایی قابل توجهی را نیز در این بخش به وجود آورد.



اما در اواخر این دهه و سالهای برنامه سوم توسعه با وجود آن كه دولت اعتبارات مختلفی را برای كمك به بخش نساجی و ارتقای كیفیت و كمیت تولیدات در نظر گرفت، این صنعت و سایر بخشهای وابسته به آن روند نزولی را طی كرد و حتی با مشكلات متعددی مواجه شد.
به گفته فعالان بازار، واردات و قاچاق بی رویه پارچه طی سالهای اخیر، متناسب نبودن قیمت تولیدات داخلی با مشابه محصولات خارجی و رشد هزینه واحدهای تولید و فروش از جمله علل بر هم خوردن وضعیت این بازار و ركود آن عنوان می شود.
این عده كاهش تقاضا برای خرید منسوجات تولید داخلی را به دلیل بالا بودن قیمت، یكی از دغدغه های كسبه بازار می دانند.
٭ هند رقیبی جدید
ضرابی یكی از فروشندگان پارچه تولید داخل در خصوص وضعیت این بازار به خبرنگار ما می گوید:در حال حاضر اغلب پارچه هایی كه به بازار می آید خارجی است كه قیمت آن نیز بسیار ارزان است و به همین علت این نوع اجناس مشتری بیشتری نسبت به محصولات تولید داخل دارد.
وی با اشاره به این كه از سال گذشته تاكنون نرخ بعضی از تولیدات داخل حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و فروشندگان نیز مجبورند قیمت بیشتری را برای فروش اجناس خریداری شده منظور نمایند، می افزاید:به دلیل این رشد قیمتها متقاضی خرید نیز كاهش یافته است.
وی تصریح می كند:فروش پارچه خارجی به دلیل ارزان بودن آن سود خوبی برای تاجر، عمده فروش و حتی خرده فروشان دارد در حالی كه قیمت پارچه داخلی و سود آن مشخص است.
وی با اشاره به این كه هند نیز با توجه به نیاز بازار ایران حركت می كند و این كشور به جرگه صادركنندگان پارچه به ایران پیوسته است، خاطرنشان می كند:صنعت نساجی در هند، طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و تولید كنندگان پارچه در این كشور توانسته اند با تنوع در تولید پارچه بازار این محصول در ایران را به دست گیرند.
وی در خصوص این كه تمایل متقاضیان بیشتر به خرید پارچه های خارجی ارزان قیمت معطوف است، در مورد واردات عمده پارچه می گوید:پارچه خارجی به راحتی وارد بازار می شود و حتی برخی از تجار سفارشات خود را به كارخانجات خارجی ارایه داده و در مدت زمان اندكی كالای خود را تحویل می گیرند.
وی بیشترین حجم واردات را از دوبی عنوان می كند و اظهار می دارد:واردات این پارچه ها سود خوبی برای وارد كنندگان آن دارد در حالی كه اغلب تولیدات داخلی قیمتهای بالایی دارند و این مسأله كفه ترازو را به نفع تولیدات خارجی سنگین كرده است.
ناصری یكی دیگر از فروشندگان، این بازار را بی رونق توصیف كرده و به خبرنگار ما می گوید:هزینه های خدمات و بسیاری از تعرفه های دولتی بالاست و از سویی ركود بازار موجب شده تا برخی فعالان و حتی كسبه بازار پارچه به فكر رها كردن یا تغییر شغل باشند.
وی معتقد است:ركود طولانی مدت توان مالی این بازار را گرفته است و این قشر به دلیل كسادی بازار و كاهش متقاضیان هر روز نسبت به روز قبل از نظر توان اقتصادی ضعیف تر می شوند.
وی تصریح می كند:در گذشته نیز كارخانه دار جنس خود را با قیمتی مناسب به بازار عرضه می كرد، اما امروز به دلیل هزینه های سربار و پرداخت عوارض و تعرفه های گوناگون دولتی دست اندركاران این بخش نیز مجبورند كالای تولیدی خود را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند كه این امر یكی از دلایل افزایش نرخ پارچه های تولید داخل است.
وی رشد این هزینه ها را برای كارخانجات متناسب با افزایش نرخ تعرفه ها و تورم می داند و خاطرنشان می سازد:در حال حاضر نرخ محصولات ایرانی دو برابر قیمت اجناس تایوانی، ژاپنی، تایلندی و هندی است.
وی با بیان این كه صنعت نساجی، عمده فروشان و خرده فروشان رابطه مستقیمی با یكدیگر دارند، می افزاید:اگر كارخانجات اجناس خود را ارزان به دست بنكداران و عمده فروشان برسانند آنان نیز جنس را با قیمتی مناسبتر به خرده فروش می دهند و بر همین اساس جنس مورد نظر ارزانتر به دست مشتریان می رسد.
وی این بازار را رو به زوال می داند و می گوید:اغلب مغازه ها و فروشگاههای پارچه به دلیل ركود و كسادی بازار در معرض تعطیلی قرار گرفته اند.
٭ خروج میلیونها دلار ارز
حسینی نسب یكی از دست اندركاران بازار پارچه با ذكر این كه فروش پارچه خارجی و سود حاصل از آن، این بازار را سر پا نگه داشته است، اظهار می كند:از صنعت نساجی كشور هیچ انتظاری در افزایش تولید و یا كاهش قیمت پارچه و سایر اجناس نداریم چرا كه آنان نیز مشكلات اقتصادی خود را دارند.
وی با اشاره به این كه ایران هنوز توان تولید برخی پارچه ها مانند چادر مشكی را ندارد، تصریح می كند:بیشتر پارچه های چادر مشكی موجود در بازار با مارك كشورهایی مانند ژاپن، تایلند و یا حتی آمریكا عرضه می شود و در حقیقت این كشورها نیازهای بازار پارچه ایران را درك كرده و به فكر تسخیر آن هستند كه پیامد این مسأله خروج میلیونها دلار ارز از كشور است.
وی به قیمت ارزان سایر پارچه های خارجی در این بازار اشاره و اضافه می كند:سرمایه و سود حاصل از فروش این پارچه ها در كشور نصیب كشورهای تولید كننده مبدأ و تجار می شود كه این امر به زیان تولید كنندگان داخلی است.
وی می افزاید:طی سالهای اخیر واردات و قاچاق پارچه به كشور ضربه مهلكی را بر صنعت نساجی وارد كرده است.
وی تصریح می كند:به عنوان مثال برخی تجار كه سرمایه كلانی در اختیار دارند می توانند پارچه ای را كه هر متر ۴ هزار تومان توسط بنكدار خریداری می شود ، به طور عمده و با نصف قیمت از كشور مبدأ خریداری كرده و وارد بازار نمایند.
یكی دیگر از فعالان بازار با انتقاد از كسادی بازار می گوید:امسال میزان فروش و همچنین تعداد عمده فروشان و خرده فروشان پارچه نسبت به سال قبل افت شدیدی داشته است.
وی می افزاید:اكثر كشورهای آسیایی بازار ما را هدف قرار داده و چشم طمع به آن دوخته اند. در این خصوص، بازار پارچه را دو دستی به كشورهای مذكور تقدیم كرده ایم.
وی به بحران در صنعت نساجی و تعطیلی برخی كارخانجات به دلیل عدم حمایت از آنان اشاره می كند و می گوید:با واردات و قاچاق بی رویه پارچه های خارجی، ما به فروشندگان پارچه كشورهای تولید كننده ای مانند اندونزی، تایلند و كره تبدیل شده ایم.
وی می گوید:با این حال كیفیت پارچه های ایرانی بسیار مطلوب تر از نوع خارجی آن است، و اغلب پارچه های خارجی موجود در بازار كیفیت مطلوبی ندارند، اما ارزانی این محصولات مشتریان را به سمت خرید آن سوق داده است.
٭افت فروش پارچه
شایق نایب رییس اتحادیه صنف قماش فروشان نیز در ارتباط با وضعیت كنونی این بازار به خبرنگار ما می گوید:میزان واردات پارچه های خارجی بالاست و خرید و فروش این محصولات از رونق قابل توجهی برخوردار است، اما یكی از تبعات و تأثیرات این امر ركود در صنعت نساجی كشور است.
وی به ارزان بودن مواد اولیه تولید پارچه و محصولات نساجی در كشورهایی مانند كره، پاكستان و تایوان اشاره می كند و می افزاید:اگر تولیدكنندگان ما نیز بتوانند این مواد را در اختیار داشته باشند به تبع تولیداتشان ارزان تمام می شود.
وی درباره ركود بازار می گوید:از سال گذشته تاكنون، پارچه فروشان در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد با افت فروش مواجه بوده اند. یكی از دلایل دیگر این ركود تمایل مشتریان برای تهیه پوشاك دوخته و آماده است.
وی اظهار می كند:در سال جاری بازار پارچه با ركود شدیدی مواجه شده است به طوری كه هم اكنون از هر ۱۰ عضو، حدود ۵ عضو به دلیل كسادی بازار یا این كار را رها كرده و یا در حال خروج از این بازارند.
٭ تولید ۱۸ كارخانه خارجی برای ایران
وی با ذكر این كه برخیها نیز به دلیل آن كه شغل دیگری را نمی توانند دنبال كنند مجبورند در این بازار بمانند، می گوید:ركود سالانه این بازار موجب می شود كه سال به سال از تعداد اعضا كاسته شود و حتی برخی فروشگاهها نیز به دلیل عدم جوابگویی هزینه ها تعطیل شده اند.
وی در خصوص علل افزایش عرضه محصولات خارجی در بازار نسبت به تولیدات داخلی می گوید:هم اكنون كارخانه ها در كشورهایی مانند كره، تایوان، ژاپن و اندونزی برای ایران چادر مشكی تولید می كنند و كشورهای مذكور با توجه به نیاز بازار به این اجناس، بازار ذكر شده را به دست گرفته اند.
وی می گوید:هند نیز برای ورود به بازار پارچه كشور دست به كار شده است و بر همین اساس اكنون پارچه های فاستونی و یا چادری هندی در این بازار به وفور پیدا می شود.
وی به بحث تنوع تولیدات خارجی و ضعف تولیداتمان اشاره می كند و می گوید:در حال حاضر تولیداتمان تنها در حد نخی یا فاستونی است و به عنوان مثال پارچه مجلسی متنوع در كشور كمتر تولید می شود.
وی معتقد است:در صورتی كه دولت از این بازار و صنعت نساجی حمایت نكند آینده چندان مطلوبی را نمی توان برای آن ترسیم كرد.
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم بهمن 1386ساعت 23:42  توسط مسعود کریمی  |